Techninė apžiūra ir griežtėjantys reikalavimai
Techninė apžiūra – procedūra, kuri kiekvienam vairuotojui tampa tarsi testas, parodantis, ar jo transporto priemonė atitinka nustatytus saugumo ir taršos standartus. Nors dauguma vairuotojų į apžiūros centrus vyksta tikėdamiesi sklandžiai praeiti patikrą, realybė dažnai būna kitokia. Viena dažniausių problemų – per didelis išmetamųjų dujų kiekis, dėl kurio automobilis neatitinka nustatytų normų. Daugeliu atvejų tai yra tiesioginis katalizatoriaus užsikimšimo ar susidėvėjimo padarinys.
Aplinkosaugos reikalavimai kasmet griežtėja, o tai reiškia, kad senesni automobiliai turi vis mažiau šansų išlaikyti techninę apžiūrą be papildomo remonto. Tikrinant transporto priemonę, specialistai matuoja anglies monoksido (CO), angliavandenilių (HC) ir azoto oksidų (NOx) kiekius. Jei šie teršalai viršija nustatytas normas, automobilio savininkas privalo pašalinti problemas ir pakartotinai atlikti patikrą. Katalizatoriaus užsikimšimas yra viena dažniausių priežasčių, kodėl šie rodikliai būna per aukšti. Tačiau dažnas vairuotojas apie tai sužino tik tada, kai transporto priemonė jau būna užregistruota kaip neišlaikiusi patikros.
Kuro kokybė ir katalizatoriaus užsikimšimas
Katalizatorius yra viena ilgaamžiškiausių išmetimo sistemos dalių, tačiau jo eksploatacija priklauso nuo daugelio veiksnių. Vienas svarbiausių – naudojamo kuro kokybė. Degalai, kuriuose yra per daug sieros ar sunkiųjų metalų, gali greitai užteršti katalizatorių ir sumažinti jo pralaidumą. Prastos kokybės biodyzelinas, pernelyg didelis etanolio kiekis benzine ar netgi ilgą laiką nenaudojamas kuras gali sukelti chemines reakcijas, kurios pagreitina katalizatoriaus degradaciją.
Neretai problemos kyla ir dėl nevisiškai sudegančių degalų. Kai kuro mišinys yra per turtingas arba variklis dėl sugedusių jutiklių „pila“ daugiau kuro nei reikia, nevisiškai sudegę degalai patenka į katalizatorių. Tai skatina suodžių kaupimąsi, mažina oro pralaidumą ir gali sukelti perkaitimą. Ilgainiui tai ne tik blogina variklio darbą, bet ir tampa viena pagrindinių priežasčių, kodėl techninės apžiūros metu fiksuojami per dideli taršos rodikliai.
Variklio darbo įtaka išmetimo sistemai
Katalizatoriaus būklę veikia ne tik degalų sudėtis, bet ir variklio techninė būklė. Bet kokie uždegimo ar kuro tiekimo sistemos gedimai gali sukelti papildomų problemų išmetimo sistemoje. Užsikimšęs oro filtras, netinkamai veikiantis oro srauto matuoklis ar per vėlai įpurškiamas kuras gali lemti padidėjusį nevisiškai sudegusių degalų kiekį išmetamosiose dujose. Tai ne tik didina taršą, bet ir perkrauna katalizatorių, sumažindama jo tarnavimo laiką.
Automobilių diagnostikos specialistas Tomas Jankauskas pabrėžia:
„Dauguma vairuotojų nekreipia dėmesio į smulkius variklio darbo sutrikimus, kol nepastebi akivaizdžių gedimo požymių. Tačiau net maži degalų mišinio nukrypimai gali sukelti didelių problemų katalizatoriui, o galiausiai – ir visai išmetimo sistemai.“
Lietuvos automobilių parkas ir dažniausios problemos
Lietuvoje automobilių vidutinis amžius siekia 16 metų, o tai reiškia, kad didelė dalis transporto priemonių jau yra susidėvėjusios. Remiantis statistikos duomenimis, apie 30 proc. automobilių neišlaiko techninės apžiūros iš pirmo karto, o viena pagrindinių priežasčių – išmetamųjų dujų normų viršijimas. Tai dažniausiai susiję su užsikimšusiais ar sugedusiais katalizatoriais, ypač dyzeliniuose automobiliuose, kurių išmetimo sistema linkusi greičiau užsiteršti suodžiais.
Didžiausia problema ta, kad daugelis vairuotojų nėra linkę profilaktiškai tikrinti išmetimo sistemos, kol automobilis nepradeda rodyti akivaizdžių gedimo požymių. Tačiau laiku atliktas išmetimo sistemos remontas gali padėti ne tik išlaikyti techninę apžiūrą, bet ir išvengti didesnių finansinių nuostolių.
Kaip pasiruošti techninei apžiūrai?
Norint išvengti problemų, susijusių su katalizatoriaus užsikimšimu, svarbu tinkamai pasirūpinti išmetimo sistema. Štai keletas pagrindinių veiksmų, kuriuos verta atlikti prieš techninę apžiūrą:
- Reguliariai tikrinti kuro ir oro filtrus – švarus oras ir tinkamas degalų mišinys padeda išlaikyti švarią išmetimo sistemą.
- Stebėti variklio darbą – jei užsidega „Check Engine“ lemputė, nereikėtų delsti, nes problema gali būti susijusi su netinkamu degalų sudeginimu.
- Naudoti kokybiškus degalus – pigesni degalai gali būti užteršti sieros junginiais, kurie ilgainiui sugadina katalizatorių.
- Jei pastebėjote gedimo požymius – apsvarstykite katalizatoriaus restauravimą – vietoj brangaus keitimo nauju gali padėti katalizatorių restauravimas, kuris atkuria pralaidumą ir efektyvumą už mažesnę kainą.
Autoserviso meistras Andrius Kazlauskas pastebi:
„Daugeliu atvejų žmonės keičia katalizatorius naujais, nors realiai problema gali būti išspręsta paprastesnėmis ir pigesnėmis priemonėmis. Profesionalus restauravimas leidžia išvengti didelių išlaidų, kartu užtikrinant, kad automobilis atitiktų visus aplinkosaugos reikalavimus.“
Ką daryti, jei automobilis neišlaikė patikros?
Jei techninės apžiūros metu buvo nustatyta, kad jūsų transporto priemonė viršija leistinas išmetamųjų dujų normas, pirmiausia verta atlikti papildomą diagnostiką. Dažniausiai pasitaikančios problemos – sugedę deguonies jutikliai, užsikimšęs katalizatorius arba pažeista išmetimo sistema. Jei nustatyta, kad problema slypi būtent katalizatoriuje, gali būti reikalingas išmetimo sistemos remontas arba profesionalus katalizatoriaus valymas.
Tinkamai prižiūrint automobilio išmetimo sistemą galima ne tik be streso išlaikyti techninę apžiūrą, bet ir užtikrinti ilgesnį transporto priemonės tarnavimo laiką bei mažesnes degalų sąnaudas.